Great

things

come

out

of

patience

Oct 14, 2020

4 minuten

Interview Anton Dijkhuis - BusinessITScan®.

Interview Anton Dijkhuis - BusinessITScan®.

door Bas Hendriks

holygrow
interview

Anton, kan je ons eerst iets vertellen over je achtergrond en carrière?

In de loop der jaren heb ik bij veel nationale en internationale organisaties Business & IT-verbeteringen gerealiseerd, en daardoor kosten verlaagd en kwaliteit verhoogd. Eigenlijk is het mijn hobby om als bruggenbouwer met allerlei stakeholders draagvlak en enthousiasme voor verandering te creëren, zodat ze met (digitale) transformatie relevant blijven voor hun klant.

Op een dag zei iemand tegen me “Schrijf ’s een boek, om al die ervaringen te bundelen en te delen!”. Een mooie vraag! Alleen naar mijn mening is een boek generiek, terwijl iedere organisatie specifiek is. Dat bracht me op het idee om met partners kennis onder te brengen in een heldere methode en een laagdrempelige tool voor digitale transformatie. Met de BusinessITScan® versterken organisaties hun processen, de onderlinge cohesie en de digitale transformatie. Self service, meertalig en multipersona. Zónder lang / duur adviestraject.

Wat is de BusinessITScan & voor wie kan deze scan waardevol zijn?

De BusinessITScan is de eerste tool om eenvoudig IT-tevredenheid en digitale transformatie te meten en verbeteren. De BusinessITScan is gebaseerd op de door IT’s Teamwork ontwikkelde zes succesfactoren voor digitale transformatie©: partnership, productiviteit, innovatie, IT-competenties, Stabiliteit & Continuiteit, en IT-financiele zaken. 

onlyicons

De BusinessITScan is waardevol voor organisaties die middels digitale transformatie relevant willen blijven voor hun klant, patiënt of burger. Binnen die organisaties zijn het vooral bestuurders, directieleden en IT-managers die met het realtime dashboard en adviesrapport hun bedrijfsvoering en IT snel analyseren en verbeteren.

De BusinessITScan is geinspireerd op instrumenten voor persoonlijke ontwikkeling zoals de MBTI, DISC, Energy Drives en CVI. Het verraste me, en ik dacht: “Hoe kan het dat er wél slimme tools bestaan om personen en teams te ontwikkelen, maar dat er géén slimme integrale en onafhankelijke tool bestaat om organisaties te helpen met hun digitale transformatie?’. Het idee liet me niet meer los.

Probeer gratis

In veel organisaties zag ik directies en managers worstelen om business modellen, processen en IT te vernieuwen, om relevant te blijven voor hun klant. Ik dacht: ‘Typisch: organisaties moeten steeds sneller schakelen, maar integraal organisatie & IT-advies is nog een relatief traag proces: na een paar weken/maanden workshops of interviews met consultants, wordt een .docx, een .pptx en een forse factuur gemaakt. Té vaak is dat advies niet integraal, en té vaak is er daarna geen energie en/of budget meer om adviezen in te voeren.

Daar moest dus iets aan veranderen! Inmiddels zijn we een tijdje verder, en hebben onder andere Asics, Provincie Noord-Brabant, Shoeby, Stadgenoot, Terberg Business Lease en To-Increase de BusinessITScan ingezet.

Wat betekent digitale transformatie voor jou?

Digitale transformatie is voor mij: ‘Met aanpassingen aan business model, mensen, processen en (steeds meer) systemen zorgen dat een organisatie toegankelijk en relevant blijft voor haar klant’. 

Dat is geen one size fits all-verhaal: iedere organisatie staat op een ander punt in zijn evolutie. Eén ding is daarbij zeker: snel aanpassen lukt alleen als de neuzen dezelfde kant op staan, en dat blijkt vaak niet het geval.

Veel directieleden, managers en professionals hebben een mening over bedrijfsvoering en IT (en dat mag ook), maar de meningen zijn zelden gelijkgericht. Het gevolg is dat de energie en de middelen niet op de juiste doelen worden gericht, en dat verwachtingen niet duidelijk zijn. Belangrijker nog: zo wordt onvoldoende aan de leidende thema’s gewerkt om relevant te blijven voor de klant. Een hechtere interne en externe afstemming is nodig omdat aanpassen vaak de drie punten van de verbeterdriehoek raakt: mensen, processen en systemen. Sturen naar de toekomst vergt integraal inzicht, een goede roadmap, en hechte samenwerking. Dat creëren we snel en voordelig met de BusinessITScan.

businesscan

Wat is volgens jou de maatschappelijke en economische impact van digitale transformatie?

Die impact is erg groot: vrijwel geen enkele organisatie kan jarenlang doorgaan met hetzelfde business model, dezelfde processen en dezelfde systemen. Continu zijn aanpassingen nodig om relevant te blijven. Een gemeente, een retailer, een bank, een zorginstelling… ze zijn alle steeds afhankelijker van IT. Digitale transformatie helpt hen om relevant te blijven.

Als je meer wilt weten over mijn visie op digitale transformatie en de zes succesfactoren, luister ‘s naar mijn podcast op Spotify of iTunes.

Met jouw ervaring op het gebied van het optimaliseren van processen. Wat is volgens jou de belangrijkste stap om een proces te optimaliseren?

Dat is een goede vraag, met een eenvoudig antwoord. Er zijn denk ik 2 stappen: 1) Oren open zetten, en 2) Vanuit de klant denken. Oren open zetten, om onbevooroordeeld te luisteren naar hoe een organisatie nu werkt. En vanuit de klant denken, omdat dat het enige bestaansrecht is van iedere organisatie. De klant vraagt niet om ballast, maar om een product/dienst.

Welke veelgemaakte fouten zie jij bij procesoptimalisatie projecten?

Daar heb ik een top 3 voor:

  1. Vanuit deelperspectief beslissingen nemen: een proces binnen 1 afdeling optimaliseren, en veroorzaken dat een aangrenzend proces (van een andere afdeling) daar last van krijgt;
  2. Niet willen veranderen, of uitzonderingen in stand willen houden: de kunst is om de klant en eenvoud centraal te stellen. Als alles bij het oude moet blijven, blijven uitzonderingen in stand. Dat is een gemiste kans!
  3. Teveel focussen op procesdocumentatietools, terwijl met een taakoverzicht in Excel al heel veel verbeterkansen duidelijk worden. 

Waarom is er gekozen voor een partnership tussen IT's teamwork & Holygrow?

Holygrow heeft een mooi team en een goede reputatie in het vereenvoudigen en automatiseren van processen. Daar hebben veel organisaties – ook binnen onze klantengroep - behoefte aan. Juist daarom zijn we blij met onze samenwerking!

Wat is de meerwaarde van Holygrow binnen het huidige IT’s Teamwork partnernetwerk?

We hebben in ons partnernetwerk al zo’n 40 expertise & consultancy partners met diverse achtergronden. Eigenlijk allemaal partners die samen alle kennis bieden om digitaal te transformeren. Alleen een praktisch no-code bedrijf in de randstad ontbrak nog. We hebben veel zin in onze samenwerking!

Anton, waar word jij nou écht blij van?

Mooie vraag! Op persoonlijk vlak: gezellige dingen doen met ons gezin en/of met vrienden. Op zakelijk vlak: mensen bij elkaar brengen, goeie plannen maken, en succes vieren. Dat doe ik met en zonder de BusinessITScan, als transformatieconsultant, interim manager of trainer.

Wat is het belangrijkste wat je hebt geleerd? Waar ben je het meest trots op?

Dat zijn 2 vragen tegelijk he… Wat ik geleerd heb: om met praktische en gedegen plannen, succes te boeken. Succes in vele vormen: het enthousiasmeren van personeelsleden en klanten, en betere bedrijfsresultaten.

Waar ik het meest trots op ben: de bijdrage die ik aan zoveel organisaties mocht leveren, om met betere bedrijfsvoering en betere IT, meer te betekenen voor klanten.

Wat wil je binnen de aankomende jaren bereiken?

Als ik vooruitkijk: meer organisaties helpen met hun transformatie-uitdagingen, en hun directie/managers/medewerkers helpen om een hechter team te worden.

Welke tip wil jij aan huidige Business&IT leaders meegeven?

Stel je volledig open voor interactie met alle relevante stakeholders binnen en buiten je organisatie. Wees helder in het daarop baseren van je business & IT roadmap, maar durf ook samen de uitgestippelde koers te volgen. IT’s Teamwork!

 

Probeer gratis

 

Deel deze pagina: