aug 31, 2020 2 minuten

Wat is een klantportaal & waarom is het zo belangrijk?

Door: Ewoud Stuurman

holygrow

De wereld veranderd steeds sneller en de klant eist steeds meer service. Inspelen op deze veranderingen is voor steeds meer B2B bedrijven een belangrijke en bijna dagelijkse bezigheid. Met een klantportaal bereiken bedrijven digitale optimalisaties en verhogen de service voor hun klanten!

Wat is een klantportaal?

Een klantenportaal is een gepersonaliseerde, digitale omgeving die bestaande klanten toegang geeft tot de diensten en informatie die ze nodig hebben. Meestal is hier een beveiligde login voor nodig om persoonlijke informatie te beschermen. Een klantportaal kan bijvoorbeeld accountinformatie, financiële gegevens, historische informatie of digitale bestanden bevatten, maar biedt de gebruiker vaak ook de mogelijkheid om direct gebruikt te maken van de diensten van de organisatie. Een klantenportaal is de digitale verbinder tussen een organisatie en haar klanten.

Waarom is een klantportaal belangrijk?

Klantportalen zijn belangrijk voor organisaties, omdat klanten vandaag de dag een zekere mate van selfservice verwachten. Klanten zijn tegenwoordig steeds zelfstandiger en zijn goed in staat om zelf informatie op te zoeken. De verwachting van klantenservice wordt steeds hoger. 24 uur per dag toegang tot informatie is de norm en als een organisatie niet kan voldoen aan deze verwachting resulteert dit vaak tot een lagere klanttevredenheid.

Een aantal voorbeelden van wat een klantportaal kan bieden:

  • Sales efficiency. Klanten kunnen zelf bestellingen plaatsen en orders volgen
  • Automatisering van processen tussen de klant en de interne organisatie
  • Betere service leveren met dezelfde resources en efficiëntere samenwerking
  • 24/7 serviceverlening en informatievoorziening
  • Het aanbieden van nieuwe diensten

Wat is de rol van mobiel bij klantportals?

De huidige klant heeft een zeer hoge verwachting als het gaat om de mobiele ervaring. Veel van de klanten hebben nog nooit een wereld zonder mobiele telefoons gekend. Men gaat er vanuit dat je op een mobiel apparaat dezelfde activiteiten kunt uitvoeren als op een laptop. Dat betekent dat een klantportaal responsive moet zijn, zodat het zowel op mobiel, tablet, laptop als desktop dezelfde functionaliteit biedt. Bij het ontwerpen van een klantportaal is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden.

Hoe wij werken:

Holygrow bekijkt een klantportaal altijd vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Dit is voor een groot deel natuurlijk de klant, maar kan ook een partner of medewerker zijn. We brengen de klantbehoefte in kaart en analyseren welke activiteiten de klant wil uitvoeren. Welke informatie staat centraal en wat is de rol van de medewerker en interne systemen hierin. Welke interne taken worden uitgevoerd om het doel van de klant te bewerkstelligen? Doordat we vanuit verschillende invalshoeken naar een klantportaal kijken, kunnen we de interne werkzaamheden verbeteren en datastromen optimaliseren. Zo maken wij het verschil.  

Wij bouwen klantportalen met behulp van de nieuwste en krachtigste technologieën zoals het no-code platform van Betty Blocks, boven op het reeds bestaande applicatielandschap. Binnen een organisatie bestaan vaak verschillende applicaties en databronnen. Deze bevatten een schat aan informatie die zeer waardevol kan zijn voor de klant en de organisatie zelf. Wij leggen als het ware een schil over deze verschillende systemen heen, zodat we overal de juiste informatie vandaan kunnen halen. Vanuit die centrale laag bouwen we het portaal en geven we de klant toegang tot al die data en mogelijkheden. Zo haalt haalt jouw organisatie haar doelstellingen, met de meest optimale user-experience en in jullie eigen huisstijl!

Wij hebben voor elk vraagstuk een passende oplossing, lees hier meer!

Oplossingen die wij voor onze klanten hebben gerealiseerd:

Order Quote Calculator, Order Track & Trace, Return Goods Tool, Programma Management Tool, Project Planning Tool, Data Dashboard, Factuurverwerking Platform, Sales Tools, Platform Selectie Tool, Slimme Data Formulieren, Nieuwsvoorziening, E-Commerce Platform, Account Management Tool.

Bekijk hier onze klant-cases.

 

Deel deze pagina:

Bekijk alle stories
Bekijk alle stories