aug 31, 2020 2 minuten

Wat is een klantportaal en waarom is het zo belangrijk?

Door: Ewoud Stuurman

holygrow

Als bedrijf wil je blije klanten. Want blije klanten blijven én ze trekken nieuwe klanten aan. Wat de klant wil? Die wil snelheid en gemak. En het liefst ook nog een persoonlijke benadering. Met een klantportaal kom je tegemoet aan de steeds hoger wordende klantverwachtingen. Dat betekent meer conversie en meer omzet.

Wat is een klantportaal?
Een klantportaal is een online omgeving waarin klanten op een veilige manier met je bedrijf kunnen communiceren en zaken kunnen regelen. Het is dus heel iets anders dan een webshop, die voor iedereen toegankelijk is. Om toegang te krijgen tot je beveiligde klantportaal moeten mensen eerst inloggen. Een klantportaal kan allerlei soorten informatie en functies bevatten. Het is maar net wat voor jouw klanten en business belangrijk is.  

Waarom is een klantportaal belangrijk?
Bestellingen doen, documenten downloaden, antwoorden vinden op al hun vragen: vandaag de dag willen de meeste klanten hun zaakjes zelf regelen, waar en wanneer dat hun het beste uitkomt. Uit het State of Global Customer Service Report van Microsoft (2017) bleek al dat 90% van de B2B-klanten verwachten dat hun toeleveranciers een online zelfbedieningsportaal hebben. Als de verwachtingen zo duidelijk zijn, is het eigenlijk vreemd dat veel B2B-organisaties nog altijd geen selfservice aanbieden. Zeker als je je realiseert dat de helft van de klanten in hetzelfde onderzoek zegt een andere aanbieder te gaan zoeken als de klantenservice ondermaats is. 

De voordelen van een klantportaal
Een klantportaal biedt niet alleen voordelen voor de klant, maar ook voor de organisatie. Door je klantportaal te koppelen aan je ERP-systeem, kun je datastromen uit meerdere bronnen combineren en werkzaamheden verder automatiseren. 

Met een klantportaal kun je o.a.:

  • Slimmer en efficiënter verkopen, doordat klanten zelf bestellingen kunnen plaatsen en hun orders kunnen volgen
  • De informatievoorziening tussen de klant en de interne organisatie (verder) automatiseren, door beide bijvoorbeeld automatisch inzicht te geven in orders, planning en facturatie
  • 24/7 informatie geven en service bieden via diverse kanalen (overweeg bijvoorbeeld ook een chatfunctie)
  • Dezelfde (of zelfs betere) service leveren met minder resources 

De rol van mobile bij een klantportaal
Als het om de mobiele ervaring van een applicatie gaat, ligt de lat tegenwoordig behoorlijk hoog. Niet zo gek als je bedenkt dat veel mensen nooit een wereld zonder mobiele telefoons hebben gekend. Ze gaan er simpelweg vanuit dat je op een mobiel apparaat exact dezelfde activiteiten kunt uitvoeren als op een desktop. Dat betekent dat een klantportaal volledig responsive moet zijn, zodat het op alle devices (mobiel, tablet, laptop en desktop) dezelfde functionaliteiten biedt. Belangrijk om rekening mee te houden als je een klantportaal ontwerpt. 

Wat is de doelgroep van jouw klantportaal?
Een klantportaal is natuurlijk pas succesvol als de doelgroep het ook daadwerkelijk gebruikt. Het is daarom belangrijk om je klantportaal vanuit het perspectief van de eindgebruiker te ontwikkelen. Dit is vaak een klant, maar kan ook heel goed een zakenpartner of medewerker zijn. Voordat je het klantportaal echt gaat bouwen is een helder beeld van de gebruikers, hun behoeften en user stories dus essentieel. 

Snel en flexibel een klantportaal ontwikkelen met no-code
Het wat, waarom en hoe van een klantportaal is helder. En dat je er beter vandaag dan morgen een kunt hebben ook. Blijft nog één vraag over: waarmee bouw je een klantportaal op een snelle, slimme en duurzame manier? Bij Holygrow doen we dat met het no-code platform van Betty Blocks: een 100% online en cloud-based application platform as a service (aPaaS) waarmee we snel en eenvoudig een klantportaal op maat bouwen bovenop je bestaande applicatielandschap. We leggen als het ware een schil over de al aanwezige systemen, applicaties en databronnen heen, zodat we overal snel de juiste informatie vandaan kunnen halen voor zowel je klanten als je medewerkers. Zo zetten we samen niet alleen een verbluffende customer experience neer, we optimaliseren ook meteen je interne processen en datastromen.

Alles weten over no-code?

 
 

In onze no-code guide vertellen we je alles over no-code: Wat is het? Hoe werkt het? En wat kun je er allemaal mee bouwen? Ook lees je alles over de verschillen met low code, de meest voorkomende misvattingen en niet onbelangrijk: wat no-code kan betekenen voor de digitale transformatie van jouw organisatie. 

Download

Deel deze pagina:

Bekijk alle stories
Bekijk alle stories