sep 24, 2021 3 minuten

De 8 basiscondities voor succes tijdens een digitale transformatie

Door: Bas Hendriks

Digitale transformatie is feitelijk een organisatieverandering. Het is de impact die digitale technologieën en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen hebben op mensen, bedrijven en zelfs de samenleving als geheel. Het doel: het optimaliseren en automatiseren van werk. Om bedrijfsprocessen te verbeteren, maar ook gewoon omdat de wereld eraan toe is. Zelfrijdende auto’s en robots die operaties uitvoeren zijn prachtige voorbeelden. Maar denk ook aan de wat minder tot de verbeelding sprekende voorbeelden: de automatisering van je papieren administratie met een eenvoudige webapplicatie of het verbeteren van de customer experience met een digitaal klantportaal. We leggen je de 8 basiscondities uit voor succes tijdens een digitale transformatie;

1. Bepaal een logisch startpunt
Voordat je begint met digitale transformatie moet je helder voor ogen hebben wát je precies gaat digitaliseren. Veel organisaties beginnen met een digitale oplossing die een traditionele manier van werken vervangt of aanvult. Denk aan bedrijfsprocessen die nog altijd handmatig en in papierstromen worden afgehandeld, zoals de orderverwerking of de facturering. Wat helpt om een logisch startpunt te bepalen: Kies een proces dat eenvoudig te digitaliseren is, zodat je de innovatie snel kunt realiseren. Zorg er daarnaast voor dat je eerste innovatie succesvol en overtuigend is en daadwerkelijk positieve impact heeft op de dagelijkse manier van werken. Zo creëer je draagvlak en kun je eventuele twijfel en/of weerstand bij belangrijke stakeholders binnen de organisatie snel wegnemen.

2. Ontwikkel een flexibele strategie en creëer de juiste mindset
In een wereld waarin verandering de enige constante is, heeft het weinig zin om een volledige strategie en concrete plannen voor de lange termijn te maken. Natuurlijk heb je een heldere visie nodig en een goed beeld van hoe je daar gaat komen. Maar je strategie moet vooral flexibel zijn. Zorg voor een goede strategische basis die ruimte biedt voor aanpassingen. Zo kun je direct reageren op onvoorziene omstandigheden. Dit werkt het best binnen organisaties die hiervoor de juiste randvoorwaarden hebben gecreëerd en vanuit de juiste mindset vertrekken. Zij hebben een flexibele bedrijfscultuur en kiezen er bewust voor om tijd en ruimte te reserveren voor agility en continue digitale innovatie.

3. Maak een bewuste keuze voor de technologie
Niet alleen een stevige strategische basis is belangrijk, ook de keuze voor het juiste technologisch platform is essentieel. Je koopt immers ook geen four-wheel drive om door de stad te rijden of een Fiat Panda om door de duinen te scheuren. Zorg ervoor dat je de digitale uitdagingen van jouw organisatie daadwerkelijk kunt oplossen met de door jou gekozen technologie. En kijk verder dan de digitale vernieuwingen die je op dit moment wil doorvoeren. Oftewel: kijk ook naar de langetermijn en zorg ervoor dat je technologie future proof en schaalbaar is en een veilige basis legt voor organisatiebrede innovatie. Last but not least: kijk niet alleen naar de investering die je op korte termijn moet doen, maar ook naar de winst die deze op de lange termijn oplevert.

4. Begin klein en breid uit
Een digitale transformatie realiseer je niet in één keer. Het is goed om klein te beginnen met bijvoorbeeld het aanpassen van een bestaand proces of systeem, en vervolgens steeds een stapje verder te gaan. Zo maak je de digitale transformatie behapbaar voor zowel de developers als de mensen die met de digitale innovaties moeten werken. Belangrijk voor draagvlak. Hou daarnaast altijd goed in de gaten hoe een aanpassing van proces X andere bedrijfsprocessen beïnvloedt en hoe de nieuwe technologie in het bestaande IT-landschap past.

5. Werk met demo’s en prototypes
Digitale transformatie is een continu proces van oplossingen ontwikkelen en testen. Voorafgaand aan de lancering van een bètaversie, kun je het beste met demo’s en prototypes werken die snel kunnen worden geleverd. Zo kun je regelmatig laten zien waar je mee bezig bent en stel je toekomstige gebruikers in staat om in een vroeg stadium feedback te geven. Ook hiermee creëer je draagvlak.

6. Voorkom launch-and-leave
Vaak wordt het succes van een project afgemeten aan de doorlooptijd en kosten. Het gevolg: zodra een app live is, gaat alle aandacht naar het volgende project. Niet slim. Want hoe succesvol is je app als je er na een jaar achterkomt dat je doelgroep ‘m niet gebruikt? Hoe je dat voorkomt? Door stakeholders vroeg te betrekken en na livegang meteen een proces voor continuous improvement in te richten. Daarmee reserveer je direct tijd, geld en resources om de applicatie stukje bij beetje te optimaliseren op basis van gebruikersgedrag en -feedback.

7. Maak digitale transformatie van de hele organisatie
Hou voortdurend in je achterhoofd dat digitalisering de hele organisatie raakt. Het is geen op zichzelf staand project van de ITafdeling, maar een continu proces dat ook een verandering in de organisatiecultuur met zich meebrengt. Mensen gaan immers heel anders werken en moeten meebewegen. Het is cruciaal dat ook de top van het bedrijf 100% achter de digitale transformatie staat en deze zichtbaar steunt. Nu heeft die top - doorgaans de seniors in een organisatie - vaak geen kaas gegeten van digitalisering. Het kan dan helpen om hen in gesprek te laten gaan met de digital natives - de mensen die met informatietechnologie zijn opgegroeid en enthousiast en gemotiveerd zijn om continu te innoveren.

8. Zorg dat je snel kunt reageren
Een succesvolle digitale transformatie vereist snelheid: je moet vlot kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de markt en snel nieuwe features kunnen toevoegen. Daar moet de technologie op ingesteld zijn. Het is dan ook slim om te kiezen voor nieuwe software ontwikkelmethodes zoals Rapid Application Development (RAD). Hiermee kun je tot 10 keer sneller ontwikkelen en snel jouw ideeën testen bij je doelgroep. Dat kan net zijn wat jouw organisatie nodig heeft om de concurrentie voor te blijven.

digitale-transformatie

Deel deze pagina:

Bekijk alle stories
Bekijk alle stories