Great

things

come

out

of

patience

Jul 13, 2020

2 minuten

Wat is Customer Experience & wat zijn de voordelen?

Wat is Customer Experience & wat zijn de voordelen?

door Bas Hendriks

Wat is Customer Experience?

Customer Experience, je kunt tegenwoordig niet meer om dit begrip heen! Maar wat is het? Is het de nieuwe way-of-working van een online strategie? Of wordt hiermee de integratie van sales, marketing en customer service bedoeld? Of een nieuwe CRM? En hoe creëer je nou een excellente customer experience? CX oftewel Customer Experience is tegenwoordig net als big data, bedrijven die investeren in CX-technologie, presteren beter dan concurrenten, big business dus!

Hoe creëer je een excellente CX?

Customer Experience is erg populair geworden in samenloop met de digitale transformatie. Er ontstond in de online wereld meer aandacht voor het inrichten van een Customer Experience, denk aan de verschillende contactmomenten en hoe deze worden beleefd in E-commerce. "Hoe ervaart de klant een afbeelding op deze pagina? Wat betekent een cadeau tijdens de nieuwsbrief voor de klant? Moet er nog een moment toegevoegd worden om meer waarde te leveren aan de beleving?" Ieder moment wordt bekeken, aangepast en geoptimaliseerd zodat het bijdraagt aan een betere klantbeleving. 

Een excellente Customer Experience zit in de frequentie, de methode en de inhoud van het contact. Een nieuwsbrief e-mail heeft een andere waarde dan een webinar. Bij telefonisch contact met een werknemer krijg je een ander gevoel dan een automatisch chatbot. Om een ideaal beeld te creëren moet je de Customer Journey én de Customer Experience (dus hoe ervaart de klant de verschillende contactmomenten) in kaart brengen en daar vervolgens op aanpassen.

De Customer Experience vraagt ook om aandacht voor detail. Denk aan het ideaal inzitten van een landingspagina tijdens een cruciale fase van de Customer Journey. Door sterkte UI & UX design neer te zetten kun je de beleving verbeteren, het merk meer lading geven én de conversie verhogen. Relevantie, kwaliteit en toegankelijkheid spelen daarin een grote rol.

bas-robin

 

Voordelen van Customer Experience binnen een B2B omgeving.

Een goede customer experience biedt veel voordelen zoals; De klant is altijd op de hoogte van de laatste status, minder druk op de klantenservice, meer conversie op de sales afdeling, direct en proactief contact met de klant, grotere klantenbinding en hogere omzet met lagere kosten.

Holygrow helpt bedrijven bij het optimaliseren van de customer experience op B2B vlak. Wij denken mee over de strategie en de implementatie om zo fans van uw klanten te maken. Met behulp van de nieuwste technologie zorgen we er voor dat jouw klanten altijd up-to-date zijn. Of het nu gaat om een klantportaal, sales ondersteuning of het order return proces.

Waarom zou je in CX willen investeren?

Uit onderzoek blijkt dat het lastig is om een excellente customer experience te creëren, 77% van de klanten gaf aan dat ze geen goede relatie met hun leveranciers hebben. Waarom jij dat als bedrijf wel in orde moet hebben? Het is heel simpel. Een loyale, engaged en tevreden klant, spendeert bij jou meer en is meer winstgevend dan een klant die dat niet is. Wie wil nou geen tevreden en loyale klanten die jou continu aanbevelen? 

Als je in CX investeert, dan zul je zien dat er meer prospects in klanten worden geconverteerd en meer klanten in fans. Dan hoef je je een stuk minder zorgen te maken over de continuïteit van je bedrijf. Lees hier meer over hoe wij je kunnen ondersteunen bij de perfecte Customer Experience.

 

 

Customer experience: maak fans van je klanten

 

 

Deel deze pagina: