Great

things

come

out

of

patience

Sep 23, 2020

3 minuten

Interview Chris Obdam - Digitalisatie tijdens COVID19

Interview Chris Obdam - Digitalisatie tijdens COVID19

door Bas Hendriks

Betty Blocks
holygrow
interview

Digitalisatie tijdens COVID-19

Thema 1 (Audio Edit)

 

 

Chris hoe kijk jij terug op het eerste half jaar van 2020?

Ik denk dat ik wel namens de hele wereld mag spreken dat het een ingewikkelde periode is. Allereerst natuurlijk vanuit de gezondheid. Ook ik had wel enige stress-zorg dat het wel erg snel de verkeerde kant op ging, maar ben blij dat we in Nederland wonen. Zakelijk gezien zag je zeker in maart dat de wereld tot stilstand kwam, dat was moeilijk ondernemen en je werk doen. Gelukkig zag je dat we in Nederland uiteindelijk wel snel als bedrijven door konden werken, je merkt natuurlijk wel dat er impact is, bedrijven stellen zaken uit.

Voor het vak waar wij in zitten 'digitale transformatie' kan het ook kansen bieden, we moeten alleen niet overdreven met kansen. Stel je zit nu in de horeca dan gaat het nog minder dan eerder, dan kan je wel van alles willen met digitale transformatie maar er moet wel geld te verdienen zijn. Voor heel veel andere bedrijven die wel kunnen doordraaien is het ook een kans om door COVID-19 juist nu de veranderingen door te voeren & dat is waar wij voor zijn! 

Wat heb je persoonlijk geleerd van de afgelopen periode?

Goede vraag, heel veel dingen! Het eerste stuk is als werkgever-ondernemer is dat je in deze tijden als eigenaar in ieder geval goed zichtbaar moet zijn. Er ontstond veel onduidelijkheid en onzekerheid, mijn broer en ik moeten er nu voor zorgen dat er zoveel mogelijk duidelijk is. Er zijn gelukkig veel dingen goed gegaan maar ook punten die beter konden.

Wat je merkt en een belangrijke les is dat je je collega's meer kan-moet vertrouwen. Als iedereen thuis werkt en het bedrijf draait gewoon door dan hoef je je misschien iets minder zorgen te maken wanneer straks iedereen weer op kantoor is of ze hun werk wel gewoon doen. Niet dat we dat niet deden, maar je merkt dat die trend breder aan het worden is en dat geldt ook bij ons, ook denk ik dat mensen breder hun verantwoordelijkheid pakken. We zijn zeker stappen vooruit gegaan, maar ik hoop vooral dat 'het nieuwe normaal' wat er aan moet komen vooral het normaal wordt.

Wat zijn de grootste veranderingen binnen Betty Blocks voor de medewerkers als de gebruikers van het platform door COVID-19?

Voor de medewerkers zelf zijn we met thuiswerken bezig, het voordeel van Betty Blocks was dat we al een agile organisatie waren. Niet alleen qua platform ontwikkeling maar ook sales, marketing & op andere plekken, dan heb je al een bepaald ritme en maakt het niet zoveel uit of je elke dag bij elkaar in dezelfde ruimte zit als je het ritme maar vast houd. Los van dat het thuiszitten anders is dan hier op kantoor, dat het voor collega's nog niet zo'n heftige verandering was.

Voor ons als platform zelf wat we zien is niet zozeer qua ontwikkeling dat we nu een ander platform maken. Misschien dat we nog meer richting no-code gaan om nog meer bezig te zijn om iedereen in staat te stellen om software te ontwikkelen. Waar software ontwikkeling toch wel meer van de IT komt zie je dat IT dus erg belangrijk is dat iedereen het zou moeten kunnen, die beweging is er wel. Wat we wel zien is dat binnen sales & marketing voor ons bedrijf en over het algemeen bedrijven veel meer bezig zijn met digitale transformatie, we hopen dat we meer bedrijven kunnen helpen. 

We hebben bedrijven geholpen om bijvoorbeeld desk-reservations te regelen, zodat je binnen je bedrijf een bureau kan reserveren. Dat soort dingen hebben we al gedaan en daar verwachten we nog veel meer van.

Wat voor uitdagingen zie je ontstaan bij bedrijven die geraakt zijn door COVID-19 en hoe zie je Betty Blocks daarin als een oplossing? Zou je een voorbeeld kunnen geven van project?

Ja aan de ene kant hebben we dus een bureau reservering applicatie ontwikkeld op ons platform. Ook hebben we voor een groot internationaal bedrijf een corona-test registratie applicatie gemaakt worden, zo zie je eigenlijk dat ons no-code platform heel erg wordt ingezet op een veranderende organisatie. Dus eigenlijk is dit het moment waarop ons platform moet shinen. De wereld is nu onwijs aan het veranderen en met ons platform moet je met die verandering mee kunnen gaan en daar snel op in kunnen spelen. 

Met de corona-test applicatie die we hebben gemaakt is een ideaal voorbeeld, die kon je in februari niet voorspellen of ergens op een roadmap zetten. Nu is die direct nodig en is die snel gemaakt. Aan de ene kant de snelheid en aan de andere kant de wendbaarheid van je organisatie, dat is de kracht van ons platform!

Bekijk hier deel 2 van het interview!

rad

 

Deel deze pagina: